Skip to main content

34 Fakta Buluh Anda Tidak Tahu

34 Fakta tentang Bambu yang Anda Tidak Tahu - Buluh, tumbuhan ini mempunyai jenis tersendiri yang memudahkan untuk diingat. Sekarang, terutamanya di bandar-bandar, Buluh mungkin tumbuhan melangkah. Dan mungkin ada banyak anak yang tidak tahu apa Bambu itu. Bercakap tentang Buluh, berikut adalah beberapa Buluh Fakta yang anda tidak tahu:

Fakta 4: Jumlah terbesar spesies buluh di Asia Timur dan Tenggara dan di pulau-pulau dari lautan India dan Pasifik.

Fakta 1: Bambu adalah tumbuhan malar hijau yang tergolong dalam keluarga rumput (Poaceae).

Fakta 2: Terdapat sekitar 1500 jenis buluh.

Fakta 3: Buluh tumbuh secara semulajadi di setiap benua kecuali Eropah dan Antartika.

Fakta 4: Jumlah terbesar spesies buluh di Asia Timur dan Tenggara dan di pulau-pulau dari lautan India dan Pasifik.

Fakta 5: Kebanyakan spesies buluh berasal dari iklim tropika yang hangat. Walau bagaimanapun, banyak spesies yang terdapat dalam pelbagai iklim, mulai dari kawasan tropika panas hingga sejuk di kawasan pergunungan dan hutan awan dataran tinggi.

Fakta 6: Buluh boleh dibahagikan kepada dua kumpulan - jenis berjalan dan jenis kelumpuhan. Varietas yang meluas tersebar di mana-mana dan tumbuh dengan mendalam. Pelbagai jenis tumbuh dalam kumpulan di satu tempat.

Fakta 7: Walaupun buluh rumput, buluh yang lebih besar sangat mirip dengan pokok dan warnanya kadang-kadang dipanggil "pohon buluh".

Fakta 8: Sebahagian pokok buluh terbesar dapat tumbuh lebih dari 30 m (98 kaki), dan diameter 25-30 cm (9.8-11.8 in).

Fakta 9: Buluh raksasa (Dendrocalamus giganteus) dari Asia Tenggara tropika adalah jenis tertinggi. Boleh mencapai setinggi 50 m (164 kaki).

Fakta 10: Walau bagaimanapun, julat saiz untuk buluh dewasa bergantung kepada jenis, dengan buluh terkecil mencapai hanya beberapa sentimeter pada waktu matang.

Fakta 11: Julat ketinggian biasa yang merangkumi banyak buluh biasa yang ditanam di Amerika Syarikat ialah 4.6-12 m (15-39 kaki), bergantung kepada jenisnya.

Fakta 12: Bambu adalah antara tumbuhan yang paling cepat berkembang di dunia. Spesies buluh tertentu boleh tumbuh 91 cm (3 kaki) dalam tempoh 24 jam, dengan kelajuan hampir 4 cm (1.5 in) per jam (pertumbuhan kira-kira 1 mm setiap 90 saat, atau satu inci setiap 40 minit).

Fakta 13: Buluh mempunyai kitaran hayat 3 hingga 130 tahun, berbeza-beza antara jenis. Biasanya, buluh baru tumbuh dari pucuk buluh ke akar. Pada selang-seling yang jarang berlaku di kebanyakan spesies, mereka akan mula berkembang. Kebanyakan jenis bunga buluh setiap 60 hingga 120 tahun. Selepas mekar, bunga menghasilkan buah (dipanggil "beras buluh" di bahagian India dan China). Selepas ini, hutan buluh meninggal dunia. Kerana hutan buluh biasanya tumbuh dari buluh tunggal, kematian buluh berlaku di kawasan besar.

Fakta 14: Di China, Myanmar dan India, "bunga buluh" secara tradisinya dilihat sebagai laknat atau petunjuk kelaparan yang akan datang.

Fakta 15: Hutan Buluh adalah tempat pelancongan di Arashiyama, Kyoto, Jepun. Pada CNN, ia dipanggil salah satu rawa yang paling indah di Bumi. Kementerian Alam Sekitar termasuk Hutan Buluh Sagano di senarai "100 Soundscapes of Japan".

Fakta 16: Buluh digunakan untuk pelbagai tujuan, terutamanya di Asia Timur dan Tenggara.

Fakta 17: Bambu mempunyai sejarah penggunaan yang panjang dalam perabot Asia. Perabot buluh Cina adalah gaya yang berbeza berdasarkan tradisi abad, dan buluh juga digunakan untuk lantai kerana kekerasannya.

Fakta 18: Benih beberapa jenis buluh dimakan sebagai biji, dan tunas muda (tunas buluh) yang dimasak dari beberapa buluh dimakan sebagai sayuran, terutama dalam masakan Cina.

Fakta 19: Batang muda yang ditoreh pada musim hujan boleh ditanam untuk membuat ulanzi (anggur manis) atau hanya dibuat minuman ringan.

Fakta 20: Buluh boleh digunakan sebagai bahan binaan untuk perancah, jambatan dan rumah. Bambu, seperti kayu sejati, adalah bahan komposit semulajadi dengan nisbah kekuatan-berat-tinggi yang berguna untuk struktur. Buluh mempunyai kekuatan mampatan yang lebih tinggi daripada kayu, bata atau konkrit dan kekuatan tegangan yang menganding keluli.

Fakta 21: Bambu sering digunakan untuk membina senjata dan masih dimasukkan dalam beberapa seni mempertahankan diri Asia.

Fakta 22: Bentuk buluh semulajadi Alam menjadikannya pilihan yang jelas untuk banyak alat muzik, biasanya seruling.

Fakta 23: Sesetengah pengeluar menawarkan basikal buluh, papan papan, snowboarding dan papan skating.

Fakta 24: Serat pulpa dari beberapa jenis buluh, terutamanya Dendrocalamus strictus dan Bambusa bambos, digunakan untuk membuat kertas berkualiti.

Fakta 25: Sifat antibakteria semulajadi serat buluh menjadikan buluh sebagai bahan yang baik untuk digunakan dalam pakaian. Buluh dan kapas diuji berapa bakteria yang mereka bunuh selama 24 jam, dan buluh membunuh hampir semua bakteria, sedangkan kapas tidak membunuh apa-apa.

Fakta 26: Kehidupan panjang buluh menjadikannya simbol kejujuran dan simbol persahabatan di India

Fakta 27: Buluh juga merupakan simbol panjang umur kerana ketahanan, kekuatan, kelenturan dan ketahanannya.

Fakta 28: Dalam budaya Cina, buluh, plum, bunga anggrek dan bunga kekwa secara kolektif dirujuk sebagai Empat Puan-puan; Empat tumbuhan ini juga mewakili empat musim.

Fakta 29: Beberapa budaya Asia, termasuk Kepulauan Andaman, percaya bahawa manusia muncul dari batang buluh.

Fakta 30: Dalam mitologi Filipina, salah satu daripada akaun penciptaan yang lebih terkenal menceritakan tentang lelaki pertama, Malakás ("Kuat"), dan wanita pertama, Maganda ("Cantik"), masing-masing muncul dari separuh buluh berpecah. Batang di sebuah pulau dibentuk selepas pertempuran antara Syurga dan Laut.

34 Fakta Buluh Anda Tidak Tahu

Fakta 31: Buluh berkembang hanya 30 hingga 40 juta tahun yang lalu, selepas kematian dinosaur.

Fakta 32: Tebal, batang, dan daun buluh yang lembut adalah sumber makanan utama panda Cina gergasi, panda merah Nepal dan slug bulu Madagaskar.

Fakta 33: Bambu menghasilkan lebih daripada 35% oksigen daripada pokok yang memberi tumbuhan sebagai peranan penting dalam menstabilkan suasana planet kita.

Fakta 34: Selepas pengeboman Hiroshima pada tahun 1945, buluh mampu bertahan dengan letupan atom dekat dengan tanah yang lebih baik daripada flora atau fauna yang lain.
The first child of 4 siblings lives in Aceh

Comments